PUBLICATIES

De kracht van confrontatie. Conflict en weerstand op de werkvloer

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum (2020)
ISBN: 978-90-3682-560-3
Prijs: € 19,95

Pas wanneer je voelt wat het conflict met jou doet, kun je bepalen wat jij met het conflict doet.

De kracht van confrontatie. Conflict en weerstand op de werkvloer

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum (2020)
ISBN: 978-90-3682-560-3
Prijs: € 19,95

Pas wanneer je voelt wat het conflict met jou doet, kun je bepalen wat jij met het conflict doet.

De kracht van confrontatie. Conflict en weerstand op de werkvloer

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum (2020)
ISBN: 978-90-3682-560-3
Prijs: € 19,95

Pas wanneer je voelt wat het conflict met jou doet, kun je bepalen wat jij met het conflict doet.

De kracht van confrontatie. Conflict en weerstand op de werkvloer

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum (2020)
ISBN: 978-90-3682-560-3
Prijs: € 19,95

Pas wanneer je voelt wat het conflict met jou doet, kun je bepalen wat jij met het conflict doet.

De kracht van confrontatie. Conflict en weerstand op de werkvloer

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum (2020)
ISBN: 978-90-3682-560-3
Prijs: € 19,95

Pas wanneer je voelt wat het conflict met jou doet, kun je bepalen wat jij met het conflict doet.

Waar mensen samenwerken zijn confrontaties, waar organisaties veranderen is weerstand. We weten al eeuwen dat je confrontaties het beste maar kunt aangaan, en weerstand het beste maar serieus kunt nemen. En dat is lastig! Organisaties besteden verrassend veel tijd en moeite aan juist het vermijden van confrontaties, conflicten, ruzies, en aan juist het bestrijden van weerstand. Uit angst voor gezichtsverlies, weerzin tegen ‘gedoe’, schrik dat plannen en ambities sneuvelen, zoeken we toch liever, conflict mijdend, vaak de weg van de minste weerstand.

Er is veel managementliteratuur over hoe je wel constructief kunt werken met conflict en weerstand. Vaak staat daarin de analyse centraal van wat er kennelijk speelt, en het proces om daarmee om te gaan. Veel minder prominent wordt beschreven hoe het eigenlijk is met de mensen die bij de confrontatie betrokken zijn. Wat ze voelen, wat ze vrezen, waar ze van schrikken, wat ze willen, hoe hun lichaam reageert, hun intuïtie, hun gevoelens van veiligheid, zelfvertrouwen, emotie. Kortom, hoe het eraan toegaat in de emotionele onderlaag van betrokkenen. Om toe te komen aan analyse en processen bij confrontatie is eerst inzicht nodig in die emotionele onderlaag.

Want wie boos is ziet te weinig, wie bibberig is houdt te veel afstand, wie geschrokken is vecht, vlucht of bevriest, wie zich onveilig voelt duikt; allemaal geen gunstige startposities om een confrontatie te analyseren of processtappen te volgen. Maar zo hoeft ook niet.
Inzichten uit persoonlijkheidspsychologie en neurologie helpen ons de emotionele onderlaag van onszelf en anderen in kaart te krijgen, razendsnel zelfs, en daarmee vele malen effectiever te worden in het constructief werken met conflict en weerstand. Want naast angst is er moed, naast aarzeling vrijmoedigheid, naast bibberigheid nieuwsgierigheid, naast een energiedip het oprechte plezier in samenwerken en samen een verandering tot een succes maken.

Dit boek is voor iedereen die graag vanuit inzicht in de emotionele onderlaag leert werken met conflict en weerstand.

Leiderschap met vallen en opstaan – Reflexen en reflecties

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Uitgeverij Scriptio (april 2017)
ISBN: 978-90-8773-025-3
Prijs: € 19,95

Leidinggevenden moeten veel: klanten tevreden houden, processen en procedures en protocollen handhaven, improviseren wanneer de situatie daarom vraagt, grenzen trekken wanneer dat nodig is, teams bij elkaar houden.

Leiderschap met vallen en opstaan – Reflexen en reflecties

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Uitgeverij Scriptio (april 2017)
ISBN: 978-90-8773-025-3
Prijs: € 19,95

Leidinggevenden moeten veel: klanten tevreden houden, processen en procedures en protocollen handhaven, improviseren wanneer de situatie daarom vraagt, grenzen trekken wanneer dat nodig is, teams bij elkaar houden.

Leiderschap met vallen en opstaan – Reflexen en reflecties

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Uitgeverij Scriptio (april 2017)
ISBN: 978-90-8773-025-3
Prijs: € 19,95

Leidinggevenden moeten veel: klanten tevreden houden, processen en procedures en protocollen handhaven, improviseren wanneer de situatie daarom vraagt, grenzen trekken wanneer dat nodig is, teams bij elkaar houden.

Leiderschap met vallen en opstaan – Reflexen en reflecties

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Uitgeverij Scriptio (april 2017)
ISBN: 978-90-8773-025-3
Prijs: € 19,95

Leidinggevenden moeten veel: klanten tevreden houden, processen en procedures en protocollen handhaven, improviseren wanneer de situatie daarom vraagt, grenzen trekken wanneer dat nodig is, teams bij elkaar houden.

Leiderschap met vallen en opstaan – Reflexen en reflecties

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Uitgeverij Scriptio (april 2017)
ISBN: 978-90-8773-025-3
Prijs: € 19,95

Leidinggevenden moeten veel: klanten tevreden houden, processen en procedures en protocollen handhaven, improviseren wanneer de situatie daarom vraagt, grenzen trekken wanneer dat nodig is, teams bij elkaar houden.

Ze moeten individuen in hun kracht zetten, functioneringsgesprekken houden en nieuwjaarstoespraken, veranderingen managen, maar ook continuïteit waarborgen, empathisch zijn, of nee: coachend toch maar. Streng optreden maar ook geduldig zijn, de baas of toezichthouder tevreden houden maar wel ondernemend optreden, enzovoort, enzovoort, enzovoort. Sommigen worden er knettergek van, en anderen krijgen het neuriënd voor elkaar.
 
In deze bundel met korte artikelen neemt Jan de Vuijst de lezer lichtvoetig mee naar zeer verschillende situaties en dilemma's waar leidinggevenden mee geconfronteerd worden. Het gaat over angstcultuur, maar ook over charisma; over perspectief en creativiteit, maar ook over beslissingen nemen en doorzetten. In de meeste artikelen wordt wel verwezen naar wetenschappelijke inzichten, maar de toon is toch vooral relativerend. Niet alles wat wetenschappelijk is, is immers waar en niet alles wat waar is, is wetenschappelijk. In de praktijk gedragen mensen zich vanuit hun innerlijke motivatie en niet omdat het wetenschappelijk is onderbouwd of voorgeschreven.
 
De leidinggevende die zich gemakkelijk en relativerend met zijn of haar eigen gedrag en de effecten daarvan verhoudt - die daarbij 'wendbaar' is zoals men tegenwoordig graag zegt - doet het goed en kan zich ontspannen toeleggen op succesvol leidinggeven. Jan de Vuijst (1954) is bestuursadviseur, executive coach en hoogleraar aan de universiteit van Tilburg. Bij de business school van die universiteit TIAS School for Business and Society legt hij zich toe op leiderschap en verandermanagement. Eerder verscheen van zijn hand onder meer Professioneel adviseren, begrip, empathie en beïnvloeden (Concept Uitgeefgroep 2014).

Professioneel adviseren - Begrip, empathie en beïnvloeden

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Concept Uitgeverij (2015, 2e druk)
ISBN: 978 94 91 7432 69
Prijs: € 60,85

In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Het neemt de adviseur als uitgangspunt die zich richt op de mensen van de organisatie. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. Dit boek legt uit hoe dat werkt in de praktijk. De adviseur moet beschikken over effectieve interviewtechnieken, en meer.

Professioneel adviseren - Begrip, empathie en beïnvloeden

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Concept Uitgeverij (2015, 2e druk)
ISBN: 978 94 91 7432 69
Prijs: € 60,85

In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Het neemt de adviseur als uitgangspunt die zich richt op de mensen van de organisatie. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. Dit boek legt uit hoe dat werkt in de praktijk. De adviseur moet beschikken over effectieve interviewtechnieken, en meer.

Professioneel adviseren - Begrip, empathie en beïnvloeden

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Concept Uitgeverij (2015, 2e druk)
ISBN: 978 94 91 7432 69
Prijs: € 60,85

In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Het neemt de adviseur als uitgangspunt die zich richt op de mensen van de organisatie. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. Dit boek legt uit hoe dat werkt in de praktijk. De adviseur moet beschikken over effectieve interviewtechnieken, en meer.

Professioneel adviseren - Begrip, empathie en beïnvloeden

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Concept Uitgeverij (2015, 2e druk)
ISBN: 978 94 91 7432 69
Prijs: € 60,85

In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Het neemt de adviseur als uitgangspunt die zich richt op de mensen van de organisatie. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. Dit boek legt uit hoe dat werkt in de praktijk. De adviseur moet beschikken over effectieve interviewtechnieken, en meer.

Professioneel adviseren - Begrip, empathie en beïnvloeden

Auteur: Jan de Vuijst
Uitgever: Concept Uitgeverij (2015, 2e druk)
ISBN: 978 94 91 7432 69
Prijs: € 60,85

In dit boek staat de adviespraktijk centraal. Het neemt de adviseur als uitgangspunt die zich richt op de mensen van de organisatie. Opdrachtgevers hebben behoefte aan een adviseur die begrip heeft voor de specifieke situatie waar de adviesvraag om draait. Dit boek legt uit hoe dat werkt in de praktijk. De adviseur moet beschikken over effectieve interviewtechnieken, en meer.

Ook komen de klassieke modellen die een adviseur bij een adviesvraag nodig heeft aan bod. Dit alles draait om leiderschap, beïnvloedingsvaardigheden en de inbreng van de adviseur op de werkvloer welke in meerdere hoofdstukken behandeld worden. De opbouw van het boek is gestructureerd en overzichtelijk. Het begint met de positie en rol van de adviseur, waarna inzicht geboden wordt in het gedrag van de betrokkenen en uitleg gegeven hoe hiermee om te gaan.
 
Aansluitend wordt het belangrijke onderwerp weerstand behandeld en omdat iedere adviseur in een adviesopdracht te maken krijgt met leiderschap wordt dit besproken in een apart hoofdstuk. Ten slotte komen de verschillende stadia van het adviesproces aan bod, met als uitgangspunt het GROW-model. Professioneel adviseren behandelt theoretische concepten en verwijst naar wetenschappelijke literatuur met voortdurende koppeling naar de praktijk. Per hoofdstuk is een interview opgenomen met zowel ervaren als beginnende adviseurs een opdrachtgevers. Ook wordt de theorie afgewisseld met diverse praktijkbeschrijvingen die de stof verlevendigen.
 
Zelfreflectie loopt als rode draad door dit boek. Per thema wordt een breed scala aan bekende en bewezen modellen en tools aangeboden, met een bruikbare uitleg en een stappenplan om deze effectief te gebruiken. Zo kan de lezer deze steeds zelf toepassen. Het boek is zowel geschikt voor zowel professionals die in hun werk te maken krijgen met een adviesvraag als externe adviseurs die worden benaderd voor advies.

De volledige publicatielijst van Jan de Vuijst valt hier te downloaden.

Secretariaat
Marijke Dinnissen

© 2021 De Vijst Consult B.V.

© 2019 De Vijst Consult B.V. | Privacyverklaring